מהו תפקידם של גלגלים בשערים חשמליים ובכלל?
כל סוגי השערים נעים בעזרת מערכות גלגלים, מיסבים, צירים, מסילות, ומנגנוני קפיצים, מאחר וחלקים אלו הם עמודי התווך אשר אחראים לפעולה תקינה של השער ושל המנוע החשמלי.
הוראות היצרנים ממליצות על ביצוע תחזוקה לגלגלים ולחלקים הנעים של השער לפחות פעם ב- 3-6 חודשים. ניקיון ושימון של גלגלים, צירים, מסילות, ומיסבים, ישפרו מאוד את אופן פעולתו של השער ע"י צימצום החיכוך – הקטנת העומסים שמופעלים על המנוע, מניעת בלאי נוסף לחלקים אחרים, והארכה משמעותית של חיי המנוע החשמלי.
גלגלים, מיסבים, גלגל שיניים, קפיצים, וצירים של שערי חניה מסוג שער הזזה – נגרר, שער כנף, דלת מוסך – פנלים, ושער קונזולי – הם האביזרים החשובים ביותר בתנועתו של השער, ולכן חשוב ורצוי מאוד לבדוק את תקינותם לפני שמזמינים טכנאי תיקון.
איך יודעים אם גלגל הוא איכותי?
כיום כמעט כל גלגל בין שהוא מיוצר מברזל, פלדה או מפלסטיק, מכיל גולות ברזל קטנות שמסודרות בין ציר הגלגל לגלגל – כמות, איכות, אטימות בית המיסב, וגודל הגולות הם האלמנטים שקובעים את איכות פעולת הגלגל, ואת אורך החיים שלו.
חדירה של אבק וחול לבית המיסב ( מיקום גולות הפלדה ) של הגלגל הם הגורמים העיקריים לשחיקה בכדוריות, לכשל בפעילות הגלגל, וכמובן שגם לתקלות בשער החשמלי שלכם. גלגל תחתון שרוכב על מסילה של שער הזזה – נגרר חשמלי, נחשב לגלגל איכותי מאחר ובית המיסב שלו מכוסה בתושבות ברזל אשר מצמצמות חדירה של חול ואדמה לבית המיסב, והם גם לרוב יקרים יותר מגלגלים סטנדרטים.
חלקי חילוף וגלגלים לכל סוגי השערים החשמליים לחניה
גלגל, צירים, מעצור – סטופר מכני לשער כנף .
מיסבים – תופים של תריס גלילה מפח – ( בהם נמצאים קפיצים )
גלגלים ומיסבים של שער – דלת פנלים ( דלת מוסך פרקים )
גלגל קפיץ – מפסק גבול או הפעלה
גלגל לשער חשמלי הזזה קונזולי
גלגל שיניים לשער נגרר – גלגל תחתון / עליון
פס שיניים למנוע שער הזזה
מעצור לשער כנפיים חשמלי – מעצור / סטופר
גלגל שקוע או גלגל עילי לשער נגרר
גלגל מייצב – תומך – תמיכה בשער הזזה חשמלי
ציר גלגל תומך
מסילה לשער הזזה, תריס גלילה, דלת פנלים – שער מוסך, שער כנפיים – דו כנפי מתקפל.
מנגנון קפיצים לשער מתרומם
בקר סלולרי – פתיחת שער מהפלאפון
שלטים לכל סוגי השערים החשמליים
איך בודקים תקלה של גלגל בשער חניה חשמלי?
- יש לנתק את( גיר) המנוע מהשער בעזרת ידית השחרור – מנגנון פתיחת השער בשעת חירום
- לאחר ניתוק המנוע מהשער צריך לפתוח ולסגור את השער מספר פעמים בצורה ידנית, ולחוש את פעילות (קלילות ) תנועת השער ללא המנוע.
- יש לשים לב לרעשי חריקה ולחוסר יציבות של השער או של הגלגל בעת פעולתם.
- אם הבחנת בקושי מסוים בפתיחה ובסגירת השער, אזי זהו סימן שישנו בלאי בגלגלים או באחד מהחלקים שאחראים על תנועתו התקינה של השער.
- בכדי לבדוק את תקינות הגלגלים צריך לסובב אותם ביד כאשר הם חופשיים ממגע עם חלקי השער
- רצוי גם לדחוף את קצה הגלגל בעזרת מברג או מוט קשיח בכדי לבדוק את יציבות הגלגל ביחס לציר
- שימון גלגלים צירים, ומיסבים יעשה בעזרת ספריי שימון, גריז או תרסיס גריז נוזלי
- רצוי לחזור על פעולת השימון לפחות 2 פעמים.
- רצוי להניע את השער מספר פעמים ולראות אם השתפרה תנועתו
למאמר יותר מקיף ועדכני בנושא תחזוקת שערים אוטומטיים יש ללחוץ כאן